Hur funkar det?

Lärkans musikförskola drivs som ett föräldrakooperativ vilket innebär att varje familj är medlem i den ekonomiska föreningen. Det innebär lite mer ansvar och arbete men ger mångfalt tillbaka.

Kooperativet har en egen kock med stort kök i samma lokaler. Varje dag kommer en städfirma och städar lokalerna.

Ett kooperativ ger fantastiska möjligheter att få inblick och inflytande i sitt barns vardag.

lärkan_kooperativet_edited.png
Föräldrainsatser
Skärmavbild 2023-02-28 kl. 23.35.15.png

Jour- innebär att när personal är sjuk rings en förälder in för att vikariera. Alla föräldrar finns med på ett jourschema, ca 8 gånger per familj och termin, som delas ut inför kommande termin.

Alla familjer blir tilldelade en första jour och en andra jour och kommer överens om eventuella byten av tid sinsemellan vid behov.

Tvätt- en gång per termin ansvarar en familj för att tvätta förskolans tvätt. Då tar man med sig förskolans sängkläder och handdukar för tvätt över helgen. Det brukar handla om två blå Ikea kassar.

Fixarkvällar- Två gånger om året anordnas fixarkvällar då det städas, fixas och målas om på förskolan. Det behövs så klart hjälp med enstaka småjobb lite då och då och de delas ut till lämplig förälder.

Styrelsen- är förskolans huvudman och driver föreningen. Styrelsen träffas ca 5 gånger per termin för att diskutera och fatta beslut. Normalt hålls en föreningsstämma på årsstämman varje höst. Ett av de viktigaste besluten för föreningsstämman är att utse föreningens styrelse. Förvänta er att vara sittande styrelse minst 2 år under era år på Lärkan.